سس سیز لیخده باتمیشام

من غرق در سکوتم

سس سیز لیخده باتمیشام

من غرق در سکوتم

واکنش جهانی به انتشار فیلم ضداسلامی

بعضی ها به نام آزادی بیان کارهایی را انجام می دهند و این را حق خود می دانند که به این بهانه به کسانی دیگر توهین کنند.

ما هم وقتی به نفع مان است قبول می کنیم و وقتی به نفع مان نیست محکوم.

مثال های زیادی وجود دارند .یکی همین کاریکاتور مو هن در مورد ترکها در روزنامه دولتی ایران که ترکها محکومش کردند و فارسها ( اکثریت ) برای دفاع از همین کلمات ؛ آزادی بیان ؛ صحبت به میان آوردند . ولی فارسها ( البته مذهبی ها ) در مقابل کاریکاتور حضرت محمد محکوم کردند و هک کردند و ... .

خدا می داند ( از فروهر بالای بلاگ هم مشخص است ) که من تعلق خاطر چندانی به دین اسلام ندارم ولی برای تمامی دین ها و مذاهب احترام قائلم و این فیلم مصداق بارز توهین است.

نظرتان را به مطالبی که در سایت BBC قرار گرفته بود جلب میکنم.

انتشار فیلم ضداسلامی موسوم به فتنه از طریق شبکه اینترنت، محکومیتهای گسترده ای در سطح جهان به همراه آورده، اما نه به گستردگی واکنشهایی که نسبت به موارد مشابه پیشین ابراز شد.

این فیلم که ساخته خیرت ویلدرز، نماینده راستگرای مجلس هلند است امکان پخش از طریق شبکه های تلویزیونی نیافت اما از روز پنجشنبه از طریق برخی سایتهای اینترنتی در دست قرار گرفت.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد این فیلم را توهین آمیز خوانده و پخش اینترنتی آن را بشدت محکوم کرده است، وی از تلاش دولت هلند برای جلوگیری از پخش تلویزیونی این فیلم نیز تقدیر کرده است.

آقای بان طی بیانیه ای که در واکنش به پخش اینترنتی فیلم فتنه صادر کرده، با کسانی که این فیلم را توهین آمیز می دانند ابراز همدلی کرده و آنان را به آرامش فراخوانده است، وی در این بیانیه تأکید کرده که آزادی بیان باید پاس داشته شود اما باید با احساس مسئولیت اجتماعی نیز همراه باشد.

دولت اسلوونی که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد نیز انتشار فیلم فتنه را محکوم و اعلام کرده که این فیلم هدفی جز ایجاد نفرت ندارد و آزادی بیان باید در فضای احترام به مذاهب و دیگر اعتقادات و همراه با حس تعهد رعایت شود.

بیانیه ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در محکومیت این فیلم همزمان با نشست وزیران خارجه دولتهای عضو این اتحادیه در پایتخت اسلوونی برگزار شده، اما چند تن از وزیران خارجه اروپایی که در حاشیه اجلاس مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفته اند، اظهاراتی در محکومیت این فیلم نکرده اند.

پیشتر، نخست وزیر هلند طی سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، پخش اینترنتی فیلم فتنه را بشدت محکوم کرده و گفته بود که این فیلم هیچ هدفی جز توهین به اعتقادات گروهی از مردم دنبال نمی کند.

یان پتر بالکننده، نخست وزیر هلند در عین حال ابراز امیدواری کرد که انتشار این فیلم به بروز واکنش خشونت آمیز منجر نشود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که نیروهایش در افغانستان درگیر عملیات نظامی اند ابراز نگرانی کرده که انتشار فیلم فتنه واکنشهایی علیه 1650 سرباز هلندی که در قالب نیروهای ناتو در افغانستان مستقرند برانگیزد.

واکنش کشورهای اسلامی

انتشار فیلم فتنه در کشورهای مسلمان و جوامع اسلامی واکنشهای تندتری به همراه داشته است.

سازمان کنفرانس اسلامی تنها هدف این فیلم را ایجاد تنش و خصومت میان پیروان ادیان و اعتقادات مختلف و به خطر انداختن صلح و ثبات در جهان دانسته است.

تظاهرات علیه فیلم فتنه در کراچی، 28 مارس 2008
انتشار فیلم فتنه در کشورهای مسلمان و جوامع اسلامی واکنشهای تندتری به همراه داشته است

ایران با اشاره به اینکه فیلم فتنه را یک سایت اینترنتی بریتانیایی منتشر کرده ، نسبت به عواقبی که انتشار این فیلم به همراه می آورد هشدار داده و از دولتهای هلند و بریتانیا و همچنین اتحادیه اروپا خواسته است هر چه زودتر برای جلوگیری از انتشار اینترنتی این فیلم مداخله کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به انتشار فیلم فتنه گفته است: "اقدام زشت نماینده مجلس هلند و مؤسسه انگلیسی آن هم در پایان هفته وحدت اسلامی حاکی از تداوم خباثت و کینه عمیق این گونه اتباع غربی علیه اسلام و مسلمانان است".

سفارت عربستان سعودی در هلند فیلم فتنه را تحریک آمیز و سرشار از غلط و اتهامات ناروا دانسته که باعث نفرت علیه مسلمانان می شود.

دولتهای بنگلادش، پاکستان، اندونزی، مراکش و برخی دیگر از کشورهای اسلامی نیز واکنشهای مشابهی نشان داده اند.

خالد نصیری وزیر ارتباطات و سخنگوی دولت مراکش، سازنده فیلم فتنه را عقبمانده ذهنی خوانده و اتحادیه روزنامه نگاران اردن اعلام کرده که سازنده این فیلم را به دادگاه خواهد کشاند و در جهت تحریم محصولات ساخت هلند تلاش خواهد کرد.

بیش از 850 هزار نفر از جمعیت شانزده میلیونی هلند را مهاجران مسلمان تشکیل می دهنند و روحانیون مسلمان در هلند از مسلمانان جهان خواسته اند که آرامش خود را حفظ کنند و در واکنش به فیلم فتنه، منافع کشور هلند را هدف قرار ندهند.

فدراسیون تشکلهای اسلامی هلند که تشکل عمده مسلمانان این کشور است با تسلیم دادخواستی از مراجع قضائی خواهان جلوگیری از ادامه انتشار اینترنتی فیلم فتنه شده است.

چهار سال پیش نمایش فیلم مشابهی در هلند باعث واکنشهای خشونت آمیز و قتل سازنده این فیلم شد اما هنوز هیچ واکنش خشونت آمیزی نسبت به انتشار فیلم فتنه در هلند گزارش نشده است.

با این حال، خیرت ویلدرز، سازنده فیلم فتنه تهدیدهایی دریافت کرده که باعث شده است تحت مراقبت شدید پلیس قرار گیرد.

در شهر کراچی در پاکستان جمعیت کوچکی از هواداران حزب جمعیت اسلامی دست به تظاهرات زده و خواهان قطع رابطه دیپلماتیک با هلند و همچنین دانمارک شده اند که اخیراً بعضی از روزنامه های آن کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام را با وجود اعتراضات پیشین مسلمانان، دوباره چاپ کردند.

کاریکاتوریست دانمارکی هم شاکی است

کورت وسترگارد، طراح دانمارکی که جنجالی که کاریکاتورهایش از پیامبر اسلام برانگیخته همچنان ادامه دارد نیز اعلام کرده که قصد دارد از خیرت ویلدرز، سازنده فیلم ضداسلامی فتنه شکایت کند اما شکایت او به این دلیل است که می گوید خیرت ویلدرز بدون اجازه وی از کاریکاتورهایش در فیلم خود استفاده کرده است.

کاریکاتور کورت وسترگارد از جمله نخستین تصاویری است که فیلم هفده دقیقه ای فتنه با آن آغاز می شود.

کورت وسترگارد با اعلام اینکه به دادگاه شکایت خواهد کرد گفته است: "نمی شود کارهای مردم را دزدید و اسمش را آزادی بیان گذاشت".

کورت وسترگارد خود نیز از بیم حملات افرادی که از کاریکاتورهای او از پیامبر اسلام خشمگینند در خفا و تحت مراقبت پلیس زندگی می کند.

نظرات 4 + ارسال نظر
آتنا چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:29 ق.ظ http://http://www.tooi.blogfa.com/

سلام با چشم های قشنگتون می بینین

لطف دارین . ممنون

علی چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:57 ق.ظ http://www.galleri77.blogsky.com/

سلام.
خیلی وقته که سیاست رو دنبال نمیکنم.
به قول قدیمیا هر دیدی یه بازدیدی داره.!
ممنون که به من سر زدی.
ایشالا که سال جدید سال خوبی برات باشه.

منم سیاسی نمینویسم.
لطف کردی سر زدی . بازم به بلاگت میام.
پیروز باشید

ستاره چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 01:58 ق.ظ http://aga.blogsky.com

سلام عزیز دوستوم
ممنون ازلطف شما
نکته ی زیبا و جالبی اشاره فرمودین
اکثر زن های بازیگر بدون آرایش (عکس هایشان ) هیچ جذابیتی ندارد
و جذابیت و مشهورشدنشان بیشتر بخاطر آرایشگرها و فوتوشاژیست ها و ... هست تا زیبایی طبیعی خودشان.
وبلاگ شما هم جذاب و هم جالبه.
ساغ اول

مرسی سر زدی
بازم مهمونت میشم

مهدی (Taro) چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 10:53 ب.ظ

سلام خسته نباشی خیلی خوب کار می کنی سعی کن همین طور قوی ادامه بدی

شما هم خسته نباشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد