سس سیز لیخده باتمیشام

من غرق در سکوتم

سس سیز لیخده باتمیشام

من غرق در سکوتم

حذف730 هزارشغل دربخش کشاورزی

به گزارش جام جم آنلاین: دولت اعلام می کند که طی سال گذشته موفق به ایجاد 1.6میلیون فرصت شغلی جدید شده است، با این وجود بانک مرکزی به تازگی مطرح کرد که 500 هزار شغل از این تعداد فقط مربوط به مسکن مهر بوده و از سال 84 تا پایان سال 89 نیز 730هزار شغل در بخش کشاورزی از بین رفته است.

به گزارش مهر، جدیدترین آمار و جزئیاتی که در خصوص وضعیت اشتغال زایی بخش های اصلی مولد کار از جمله کشاورزی، خدمات و صنعت توسط بانک مرکزی منتشر شده است نشان دهنده کاهش سهم اشتغال زایی در حوزه کشاورزی طی سال های گذشته و از دست رفتن چند صد هزار شغل در این بخش است.

همچنین بانک مرکزی اعلام کرده است از سویی سهم بخش کشاورزی در رشد اقتصادی سال گذشته به نسبت صنعت و خدمات بهبود یافته است.


حذف 730هزار شغل

در گزارشی که بانک مرکزی ارائه کرده است تاکید شد که طی 6 سال گذشته 730 هزار شغل در بخش کشاورزی از بین رفته است. البته طی سال های گذشته سهم بخش خدمات از دو بخش کشاورزی و صنعت به مراتب بهتر و قابل قبول تر بوده است به نحوی که برخی کارشناسان بازار کار افزایش بیش از حد سهم خدمات در اشتغال زایی را در دراز مدت مفید نمی دانند.

بانک مرکزی همچنین گزارش داده است که میزان اشتغال بخش کشاورزی از 5 میلیون و 100 هزار در سال 84 به 4 میلیون و 370 هزار شغل در پایان سال گذشته کاهش یافته است.

با این حال، مطرح شده است که 500 هزار فرصت جدید شغلی ایجاد شده در سال گذشته از آمار 1 میلیون و 600 هزار فرصتی که وزارت کار و امور اجتماعی در مورد آن سخن گفته است فقط مربوط به مسکن مهر بوده است.

ابهام در آمارها

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان این نکته که یک انتقاد جدی در زمینه ارائه آمار و وضعیت در بخش بازار کار به دولت وارد است، گفت: این موضوع حتی باعث اعتراض برخی از نمایندگان مجلس نیز شده است.

مشاور کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور اظهار داشت: طی سال گذشته طبق گزارش بانک جهانی بازار کار کشور از فعالیت مناسبی برخوردار نبوده است، بنابراین اگر دولت مدعی ایجاد یک میلیون و 600 هزار فرصت جدید شغلی است بهتر است نشانه های آن را نیز بیان کند.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه درست است طی سال گذشته مسکن مهر از فعالیت مناسبی برخوردار بوده است و می توان پذیرفت که بخش قابل توجهی از آمارهای ارائه شده دولت مربوط به این بخش باشد اما باید توجه داشت که در کنار مسکن مهر بسیاری از پروژه های آزاد در مسکن سازی با رکود مواجه شدند و این به معنای انتقال نیروی کار به مسکن مهر است و نه ایجاد فرصت های جدید شغلی.

نقل مکان کارجویان

وی ادامه داد: افرادی که امروز در بخش مسکن مهر فعالیت دارند کسانی هستند که قبلا در فعالیت های ساختمانی آزاد مشغول به کار بودند پس اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

این فعال کارگری با طرح این سوال که به چه دلیل و یا دلایلی مشاغل بخش کشاورزی از بین می رود؟ گفت: یکی از مهم ترین این مسائل می تواند مرتبط به مسئله مهاجرت و یا از دست رفتن تولیدات کشاورزی به دلیل انجام واردات بی رویه به کشور باشد.

به گفته حاج اسماعیلی وقوع خشکسالی و تغییر شرایط آب و هوایی نیز در این خصوص تاثیرگذار است، با این حال اگر مسکن مهر را از اشتغال زایی جدا بدانیم دولت باید بگوید که دیگر چه بنگاه هایی را راه اندازی کرده است که یک میلیون و 100 هزار شغل جدید دیگر نیز به دست آمده است؟

ادامه واردات بی‌رویه

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف ادامه واردات بی رویه را یک خطر جدی برای از دست رفتن مشاغل موجود دانست و با جدی تلقی کردن لزوم حمایت و تقویت بنگاه ها افزود: نحوه و میزان سرمایه گذاری برای ایجاد 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی جدید در سال جاری نیز به روشنی مشخص نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون به صورت متوسط برای ایجاد هر فرصت شغلی حداقل 30 میلیون تومان هزینه می شود، حداقل نیاز مالی تحقق 2 میلیون و 500 هزار فرصت جدید شغلی را 120 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید دانست.

نظرات 5 + ارسال نظر
ف...ا شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:29 ب.ظ http://fsattari.blogsky.com

ممنون از لطفتون

خواهش میکنم

رضا شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:09 ب.ظ http://www.delnevis-2010.blogsky.com

سلام
اول از همه تشکر یخاطر اسنکه بما سر زدید!
و دوم اینکه راتیتش ما خودمون یه زمین آبا و اجدادی داریم که روش کار میکنیم
حذف این مشاغل رو نمیدونم ولی تا حالا بارون نمیومد، حالا سیل اومد و.....
میخوام بدونم این سیل هم که زده بند ما رو شکسته جزو همون حذفیاته یا خود یند جزو حذفیاته؟
میبخشید
ظاهرآ اون شکلک خنده که نیشش بازه نبود، از همین یکی استفاده کردم
منتظر بازدیدهای بعدی شما هستیم

باتشکر
.......خدا نگهدار.......

چاکرم ایشالا فرصت باشه باز خدمت برسیم
کلا بند با زد همراه که معمولا زد مقدم بر بند بیان میشه که اشتباهه
ایول همینم خوشگله

یه ضعیفه یکشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:26 ق.ظ

ممنون که بهم سر می زنید / لطفتون مستدام
من انقد تو دنیای واقعی به این مسالی که شوما پست گذاشتین می پردازم که دیگه حوصلش نیس تو دنیای مجازی هم درگیر شم
چون سر صبحه و ما نمی خوام ذهنو خودمون رو مشوش کنیم بنابرین با عرض معذرت نظری نیز نداریم :))
بازم ببخشیندا

راس میگی ولی لج آدم درمیاد

حمید یکشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:29 ق.ظ http://forooghekosar.blogsky.com

salam vebe to ham khube
mmno sar zadi!!!!!!!!!!!!!!!1

نازلی دوشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:49 ب.ظ http://darentezarmojeze.blogsky.com/

گل بود به سبزه نیز آراسته شد. هر روز یه خبر ناراحت کننده میشنویم.

بله دیگه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد