سس سیز لیخده باتمیشام

من غرق در سکوتم

سس سیز لیخده باتمیشام

من غرق در سکوتم

زوال تدریجی دریاچه ارومیه

پوستر سیزده بدر در کنار دریاچه ارومیه

ما رو صدا می زنه

صداشو می شنوی؟
میگه
تشنه ام



زوال تدریجی دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه در آستانه تبدیل به شوره‌زاری بزرگ است. خشک شدن دریاچه، موجودیت دشت‌های اطراف آن و کشاورزی و دامداری منطقه را تهدید می‌کند و نابودی‌اش به از میان رفتن حیات وحش و گونه‌‌های گیاهی محل خواهد انجامید. دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور جهان و بزرگترین دریاچه ایران است. سازمان یونسکو این دریاچه را به دلیل بوم مناسب برای زیست دایمی و موقت انواع پرندگان کمیاب و زیبایی‌های بکر کرانه‌ها و جزیره‌هایش، در شمار ۹ ذخیره‌گاه  طبیعی محیط زیست جهان به‌شمار می‌آورد. این دریاچه یکی از جاذبه‌های گردشگری در آذربایجان غربی بوده و خواص درمانی لجن آن زبانزد مردم است. بزرگ‌ترین دریاچه آب شور دنیا در بولیوی قرار دارد.    این دریاچه یکی از غنی‌ترین منابع "آرتمیا" در جهان نیز ‌شناخته می‌شود. آرتمیا جانداری سخت‌پوست است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و در پرورش و تغذیه ماهی و میگو مورد مصرف دارد. اما کاهش سطح آب و افزایش شوری آن در دریاچه ارومیه موجب شده که تراکم "آرتمیا" در آن نسبت به ده سال گذشته ۳۰ برابر کمتر شود.

روند نابودی دریاچه

دریاچه ارومیه شاهد ۷ سال خشکسالی مداوم  بوده اما روند احتضار آن  با ساخت بیش از ۲۰ سد مخزنی و انحرافی در حوزه آبریز آن،  احداث غیراصولی جاده میان‌گذر و تخلیه میلیون‌ها تن سنگ و خاک در دلش، تندتر شده است. 

به گفته رییس اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، سطح آب دریاچه  هر روز، نیم سانتیمتر کاهش می‌یابد. پس‌روی آب در بیش از یک‌چهارم از وسعت دریاچه، آن را به نمک‌زاری غیرقابل دسترس مبدل کرده است. دریاچه که زمانی به نام "نگین سرخ آذربایجان" شهرت داشت، به مرده‌ای سفید‌رنگ تبدیل شده که ناشی ازغلظت بیش از حد نمک در آن است. سرخی ‌آب دریاچه در قدیم به دلیل تراکم "آرتمیا" در آن بود.

تهدید  کشاورزی و دامپروری

خشک شدن دریاچه، زمین‌های کشاورزی، مراتع و بقای آبادی‌ها و شهرهای اطراف آن را تهدید می‌کند. کشت و کار مردم در دشت‌های پیرانشهر، سلماس، ارومیه، تبریز، آذرشهر، مراغه، میاندوآب، مهاباد، نقده و اشنویه با شوره‌زار شدن این دریاچه دستخوش آسیب‌های جدی خواهد شد. پساب‌های صنعتی حاوی آرسنیک و آمونیاک هم به آب و خاک حاشیه این دریاچه نفوذ کرده و خطر ابتلا به سرطان و بیماری قانقاریا بین مردم را افزایش داده‌اند.

مسئولان می‌گویند که ایجاد تعادل اکولوژیک دریاچه ارومیه کاری بسیار دشوار و مستلزم پژوهش ‌و همکاری‌ همه‌جانبه و هزینه‌‌‌‌ای بالا است.  مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در اسفند ماه ۸۸ از آماده بودن "سند راهبردی حفاظت پایدار از دریاچه ارومیه" جهت امضای مسئولان خبر داد. قرار است معاون اجرایی رییس جمهور، وزرای کشور، نیرو، جهاد کشاورزی و استانداران آذربایجان شرقی و غربی در اجرای این سند مشارکت کنند.  انتقال آب رودخانه‌های "زاب"، "کردستان" و "ارس" از طرح‌های احتمالی برای زنده کردن دریاچه ارومیه هستند.

تلاش نمادین مردم برای نجات دریاچه

به گزارش سایت‌های خبری، صدها نفر از مردم ارومیه و تبریز در روز ۱۳ بدر به سواحل دریاچه ارومیه رفته و با ریختن آب به دریاچه و انجام این حرکت نمادین، به سکوت و بی‌توجهی مسئولان در قبال سرنوشت دریاچه اعتراض کردند.هم‌زمان با این اقدام، گروهی از حاضران پارچه‌نوشت‌هایی به زبان ترکی بالا برده و شعارهای قومی سر دادند. پاره‌ای گزارش‌ها از دخالت پلیس و بازداشت چند نفر حکایت می‌کنند. گروهی از آذربایجانی‌ها عقیده دارند که نگاه حکومت ایران به مناطق غیرفارس امنیتی است و تخریب محیط زیست این بخش از کشور، تلاشی عمدی برای از بین بردن منابع طبیعی آن است.به عقیده برخی کارشناسان مشکل خشک شدن دریاچه ارومیه با سرمایه گذاری اندک دولت حل می شود اما نگاه امنیتی  به مناطق اتنیکهای غیر فارس در ایران و تلاشهای عمدی  در تخریب و از بین بردن محیط زیست این مناطق باعث اعتراضات گسترده ای در میان آذربایجانیها شده است.

یهود

نوشته زیر از آدرس http://haqiqat.mihanblog.com/post/10 عیناْ نوشته شده و صحت آن توسط این بلاگ رد یا تایید نمی شود.

به نام خداوند دیروز وامروز وفرداها

باسلام. به بهانه سیزده فروردین مقاله ای هرچندتکراری ولی مهم برای دوستان بزرگوار ارایه میشود که انشاالله امیدوارم باعث آگاهی وروشنایی بیشتری دراین مورد شود وبیشترچهره دشمنان برای مردم عزیز آشکارشود.به امیدروزی که باظهورامام زمان (ع) انسان به ارامش حقیقی خودبرسدانشاالله.

 

از پوریم چه می دانید ؟ آیا استر را می شناسید ؟ مردخای را چطور ؟ از پایکوبی سالانه یهودیان در جشن ایرانی کشی پوریم چه اندازه اطلاع دارید ؟

آیا می دانید بعد از پوریم تا دوازده قرن مردم اصیل ایرانی در سکوتی مرگ بار فرو رفته بودند ؟ و آیا می دانید تورات قتل نزدیک به هشتاد هزار ایرانی را پزیرفته است ؟ و آیا می دانید محققان این رقم را هم جعلی و رقم صحیح قربانیان مظلوم ایرانی را تا پانصد هزار نفر تخمین زده اند ؟

 آیا زمان آن نرسیده که ماجرای غم انگیز کشتار نیاکان ما در کتاب های تاریخ ایران ثبت و به گوش دانش آموزان و دانش جویان ایرانی برسد ؟
ادامه مطلب ...

سال نو مبارک

به به سال نو مبارک

من که اصلاْ نفهمیدم چطور شد که ایطور شد

این سال ۸۹ هم بدجور نامحسوسه ها

به هر حال امیدوارم از ۸۸ خیلی خیلی برای همه بهتر باشه

مبارکه !


پ.ن : نمیدونم چرا اصلاْ احساس هر سال رو ندارم.انگار نه انگار که سال عوض شده! یعنی ۳ سال دیگه هم همینطوریه.


پ.ن : و اینک نجات نوروز :

وقتی عربها به ایران حمله کردن ایرانیها برای اینکه جلوی تخریب بعضی اماکن رو بگیرن اون اماکن رو به پیامبرانی مخصوصاْ سلیمان منصوب می کردن( که البته کارشون جواب داد ) و حالا ما قبر کوروش ( مقبره مادر سلیمان ) و آتشکده آذرگشسب ( تخت سلیمان ) رو از زیرکی نیاکانمون به ارث بردیم.

در اقدامی دیگر ایرانیان باهوش در مقابل نسل جدیدی از اعراب دست به ساختن احادیثی کردن که موجودیت روز نوروز رو منصوب به شیعه میکنه و اینقدر تمیز این کار رو انجام دادن که تو کتابها اومده:

رای مثال علامه مجلسی در "السماءوالعالم" از امام صادق(ع) حدیثی را بدین مضمون نقل می کند: "در آغاز فروردین، آدم آفریده شد و آن روز فرخنده ای است برای طلب حاجت ها و برآورده شدن آرزوها و دیدار پادشاهان و کسب دانش و زناشویی و مسافرت و داد و ستد. در آن روز خجسته بیماران بهبودی می یابند و نوزادان به آسانی زاده می شوند و روزی ها فراوان می گردد. "مجلسی همچنین حدیث دیگری را درباره نوروز نقل می کند که منتسب به امام کاظم(ع) است و آن این که "این روز بسیار کهن است. در نوروز خداوند از بندگان پیمان گرفت تا او را پرستش کنند و برای او شریک قائل نشوند و به آیین فرستادگانشان درآیند و دستورشان را بپذیرند و آن را اجرا نمایند و آن نخستین روزی است که آفتاب بدمید و بادهای بار دهنده بوزید و گل های روی زمین پدید آمد و هم جبرئیل بر پیامبر نازل شد و نیز روزی است که ابراهیم بت ها را شکست و هم پیامبر علی را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از خانه کعبه بینداخت.